REF: ARTICOLUL „CE ŞANSE DAU SPECIALIŞTII MANAGEMENTULUI PRIVAT ÎN COMPANIILE DE STAT” – SAPTAMANA FINANCIARA IUNIE 2011
marți, iunie 14, 2011 13:02Punct de vedere al Ligii Habitat
1. Ce ar însemna management privat în firmele de stat? Ce tip de decizii ar putea impune, pâna unde ar trebui sa mearga cu independenta fata de Guvern?
R: Ar inseamna incredintarea de catre consiliul de administratie (care reprezinta conducerea unei societati/regii) a functiei de director general unei firme private, pe baza unui contract de management. AGA si Consiliul de Administratie (CA) raman dependente de guvern (sau de consiliile locale la societatile si regiile locale), adica politizate. Un astfel de management depinde in toate deciziile majore de deciziile CA controlat de politic.
2. În ce conditii ar putea avea succes o astfel de echipa, având în vedere ca firmele de stat sunt puternic politizate?
R: Nu va putea avea succes! O spune Banca Mondiala din anii 1995.
De aceea, solutia este doar concesiunea (in utilitatile publice) sau privatizarea (vanzarea pentru restul intreprinderilor) cu aport de capital privat, prin care riscurile sunt echilibrate (cele de finantare si investitii sunt trecute la in sarcina privata, la echilibru cu gestiunea afacerii si a bunurilor aferente incredintate), pe baza de un contract transparent orientat catre rezultate si garantii pe masura, monitorizat de asemenea transparent de catre o agentie care sa functioneze independent de politic pe baza unui statut adecvat care sa asigure acesata independenta (cu finantare independenta de varsamintele bugetare ale Guvernului si cu o conducere colectiva, numita de catre Parlament, pe baza unor concursuri organizate parte de guvern, parte de asociatiile profesionale in domeniu si parte de asociatiile civice reprezentative).
3. Cum ar trebui recrutati si ce calitati ar trebui urmarite la acesti manageri privati? Cam cât estimati pachetul salarial pentru o astfel de pozitie?
R: Ar trebui recrutati prin concurs public, organizat de CA, pe criterii de profesionalism si depunerea unor garantii. Garantiile nu vor putea insa fi substantiale, ca sa poata echilibra riscurile majore ce raman la stat. Relatia contractuala este de asemenea limitata la indicatori minimali si nu la indicatori de performanta de rezultat, care depind de investitii si eficienta posibil de obtinut doar de libertatea managementului si aportul de capital privat. Pachetul salarial la un manager privat la o mare întreprindere, poate fi de peste 10000 euro/luna. Adica o risipa fara rost! Cu exceptia exercitiului de imagine.
4. Credeti ca managementul privat ar putea schimba soarta firmelor de stat? De ce?
R: NU poate schimba soarta firmelor de stat! Managementul privat este blocat de actionariatul de stat si de conducerea strategica de stat a intreprinderilor (prin CA controlate politic) precum si dat fiindca finantarea investitiilor ramane in obligatia statutului, iar rezultatele managementului vor fi in mod major dependente de finantare si investitii, aceasta situatie va fi motiv, oricand valabil, pentru nerespectarea indicatorilor din contractele de management privat. In plus, motivatia pentru eficienta a managementului privat este minima in astfel de conditii, intrucat nu isi asuma riscuri de finantare si de investitii, riscuri care ar fi proportionale cu valoarea bunurilor primite in gestiune si a banilor rulati de aceste intreprinderi.
5. Ce semnifica aceasta preocupare a guvernantilor, pentru management privat?
R: Recunoasterea falimentului interventionismului politic in decizii, a nerespectarii principiului anticoruptie de separare a deciziilor tehnico-manageriale de deciziile politice.
Recunoasterea faptului ca traim intr-o societate fara corectie, unde deciciile tehnico manageriale sunt politizate si unde functia de corectie a politicului nu exista.