Impactul social al prevederilor din scrisoarea de intentie referitoare la noul acord cu FMI pe perioada 2011 – 2013
luni, februarie 14, 2011 9:39Avand in vedere experienta ultimilor 2 ani de ajustare a cheltuielilor bugetare cu efecte negative asupra nivelului de trai al cetatenilor romani, solicitam Guvernului si Parlamentului Romaniei acordarea unei atentii deosebite asupra impactului social al noilor masuri angajate in scrisoarea de intentie referitoare la Acordul cu FMI pentru 2011-2013.
O masura care implica un risc important pentru populatie este angajamentul de a modifica, pana in iulie 2011, legislatia privind ajutoarele pentru încălzire astfel încât doar „cele mai vulnerabile persoane” să beneficieze de aceste sume şi să se realizeze economii „semnificative” la buget.
Pe fondul de rationalizare a ajutoarelor sociale (de mai bine de 2 ani plafoanele au ramas la acelasi nivel preturile au explodat) se dovedeste intentia de a face economii la buget si de a reduce numarul de benficiari prin diminuarea plafoanelor de venituri stabilite pe membru de familie. Aceasta reprezinta o metoda artificiala de reducere a ajutoarelor sociale, fiind excluse de fapt persoane care acum un an sau doi erau considerate sarace. Asistam la tendinta de a focaliza ajutoarelor doar pe persoanele care au venituri sub un 1 dolar pe zi, iar asta inseamna de fapt ca Romania adopta standarde de protectie sociala similare celor mai sarace state africane.
Guvernantii si specialistii FMI, Bancii Mondiale si Comisiei Europene trebuie sa tinta cont ca, in conformitate cu datele Eurostat, 43% din populatia Romaniei se afla in risc de excluziune sau saracie, adica 9,1 milioane de romani se confrunta cu saracia, deprivarea materiala, excluziunea de pe piata muncii sau raman in risc de saracie si dupa ce primesc ajutoare/prestatii sociale.
Solicitam ca noua legislatie privind acordarea ajutoarelor de incalzire sa fie elaborata in colaborare cu reprezentantii autoritatilor publice locale, asociatiilor de proprietari si organizatiilor neguvernamentale active in domeniul protectiei sociale si sa se bazeze pe evaluari responsabile privind impactul social pe termen scurt si lung al masurilor planificate. Atragem atentia ca rationalizarea ajutoarelor de incalzire numai pe pentru a se realiza „economii semnificative la buget” reprezinta o abordare profund eronata, cu efecte devastatoare asupra bunastarii populatiei, puterii de cumparare si, implicit, asupra sanselor de redresare economica.
Atentionam asupra faptului ca si alte masuri prevazute in domeniul energiei in noul acord cu FMI pot duce la cresterea costurilor de productie si distributie a energiei termice. Suntem de acord cu eficientizarea sistemelor de productie a energiei, insa masurile de reforma nu trebuie afecteze capacitatea Romaniei de a exploata, in mod echilibrat, diferite resurse energetice (carbune, hidro, gaze naturale, nucleara) si de a mentine si dezvolta sisteme centralizate de productie si distributie a agentului termic. Precizam ca aceste sisteme centralizate sunt cele mai eficiente din punct de vedere al costurilor si al impactului asupra mediului inconjurator.
Solicitam ca noua strategie în domeniul energetic prevazuta in noul acord cu FMI sa fie elaborata in colaborare cu reprezentantii tuturor partilor implicate, in special cu reprezentantii consumatorilor, si sa prevada un program concret de dezvoltare/refacere a capacitatilor locale/regionale de productie si distributie a agentului termic, in conditii de eficienta energetica si cu prevederea clara a resurselor financiare pentru implementarea acestora (fonduri de la bugetul de stat si bugetele locale, fonduri europene, imprumuturi bancare, etc).
PRESEDINTE
Mihai MEREUTA