Informarea corectă, doar din surse oficiale, este foarte importantă. Cu calm, responsabilitate, toleranță și dând dovadă de solidaritate vom trece împreună și peste această situație! Numai bine vă doresc


DE 29 DE ANI – REPREZENTARE NAȚIONALĂ ȘI INTERNAȚIONALĂ A ASOCIAȚIILOR DE PROPRIETARI DIN ROMÂNIA! ORGANIZAȚIE MEMBRĂ IUT – INTERNATIONAL UNION OF TENANTS

COMUNICAT 22.07.2010

miercuri, iulie 21, 2010 20:21
Postat in Noutati

In M.O. nr. 502 a fost publicata Legea nr. 175 din 16/07/2010 pentru modificarea Legii nr. 230/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari.

Aceasta Lege aduce o modificare importanta:

Proprietarii care îşi achită integral cotele de contribuţie la cheltuielile asociaţiilor de proprietari în termen de 12 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi vor fi scutiţi de la plata penalităţilor generate de suma restantă cu titlu de bază. Prin cotele de contribuţie la cheltuielile asociaţiilor de proprietari se înţelege datoria cu titlu de bază fără suma rezultată din penalităţi.

In acest sens ne exprimam urmatoarele puncte de vedere:

  • Parlamentarii nu au luat in considerare nici unul din zecile de amendamente (pt modificarea legii 230/2007) propuse de Liga Asociatiilor de Proprietari HABITAT;
  • Parlamentarii nu au luat in considerare punctele de vedere ale Guvernului si cele ale Consiliului Legislativ
  • Initiativa de a scuti restantierii de la plata penalitatilor, ridica urmatoarele probleme:

1.    este discriminatorie fata de familiile care si-au platit la timp cotele de intretinere chiar daca se incadreaza in plafonul de 1000 lei pe membru de familie. Grav este ca aceasta intiativa transfera sarcina de asigurare a protectiei sociale de la autoritatile publice catre proprietari. Reiteram necesitatea de a stabili un sistem transparent si responsabil de asistenta sociala prin instiuirea unei alocatii pentru locuinta, adresata persoanelor cu adevarat vulnerabile si care sa fie asigurata de autoritatile publice. Scutirea de la plata penalitatilor nu sprijina in mod real familiile care inregistreaza dificultati la plata intretinerii.

2. textul legii prevede scutirea numai in cazul in care restantierii isi platesc integral datoriile in urmatoarele 12 luni de la intrarea in vigoare a actului normativ. Nu se face nici o mentiune fata de proprietarii care pot inregistra restante la o data ulterioara. De asemenea, in urmatoarele 12 luni poate exista tentatia de a nu mai plati nici o cota la intretinere, atat timp ca in cea de-a 364 zi poti plati fara nici o penalitate. Consideram ca legiuitorul nu a evaluat influenta nefasta asupra bunei functionari a asociatiilor de proprietari. Exista riscul ca aceasta facilitate sa fie interpretata ca un indemn la neplata sau la plata cu intarziere a cotelor de intretinere.

3.    imixtiunea in relatiile contractuale intre asociatiile de proprietari si societatile furnizoare de servicii. Prin acest act normativ, Statul intervine si anuleaza obligatii contractuale existente, acest lucru contravenind Codului Civil, art. 969, conform caruia „conventiile legal facute au putere de lege intre partile contractante”. Datoriile si penalitatile nu pot fi anulate printr-o simpla stergere. Statul trebuie sa vina cu o serie de compensatii, altfel determina blocaje financiare insurmontabile.

4.    prevederea prin care se anuleaza penalitatile asociatiilor catre furnizori vizeaza doar prima veriga din lantul de furnizori care contribuie la furnizarea serviciului respectiv. Concret, vor fi anulate penalitatile asociatiei fata de furnizorul de caldura, insa proiectul nu face nici o referire la penalitatile pe care acesta le are fata de furnizorii de gaze sau apa.

Problema principala o reprezinta cotele de intretinere si nu sistemul de penalitati stabilit de asociatia de proprietari. Neplata cotelor de intretinere duce la aparitia evenualelor penalitati (atat cele stabilite de asociatii cat si cele impuse de furnizori). Sugeram celor 254 de deputati care au votat pentru aceasta initiativa sa analizeze cauzele care duc la neplata cotelor, sa gaseasca modalitati de sprijinire a categoriilor defavorizate si, mai ales, sa reglementeze sisteme eficiente de directionare a suportului social catre persoanele care se confrunta cu adevarat cu dificultati.

Aspectul cu adevarat interesant al proiectului de modificare a Legii 230/2007 este ca utilizeaza ca plafon de referinta pentru care se acorda aceasta facilitate suma de 1000 lei pe membru de familie. Sa intelegem ca autoritatile considera ca acesta este plafonul corespunzator unui nivel minim de trai? Atunci de ce a fost refuzata propunerea de a nu se reduce pensiile si salariile sub 1000 lei? 1000 lei va fi plafonul pentru acordarea ajutoarelor de incalzire si a celorlalte tipuri de ajutoare sociale?

Consideram inadmisibil ca cvasi-totalitatea parlamentarilor sa opteze pentru o asemenea initiativa fara a avea consultari reale cu reprezentantii asociatiilor de proprietari si sa impuna o astfel de solutie ineficienta care doveste faptul ca nu cunosc aspecte fundamentale cu privire la organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari.

In repetate randuri, Liga Asociatiilor de Proprietari HABITAT a solicitat scheme de ajutor pentru plata cotelor de intretinere directionate catre familiile aflate in dificultate reala. Ceea ce Parlamentul a aprobat nu reprezinta un ajutor pentru nimeni, fiind doar o metoda politicianista de pasare a responsabilitatilor si costurilor.

PRESEDINTE

Mihai MEREUTA

|